Bredband/Internet
Anslutning till bredband/internet sker via ett öppet fibernät, Lidingö Stadsnät, anlagt av Lidingö Bredband AB. De ansvarar enligt avtal med ledningssamfälligheten för drift och underhåll av fibernätet. Aktiv utrustning i respektive fastighet (fiberboxen) och utrustningen i områdets nodpunkt övervakas aktivt av Lidingö Bredbands driftsorganisation. Fiberboxen i fastigheten ägs av Lidingö Bredband. http://www.lidingobredband.se/Network
För att erhålla bredband/internetanslutning kontakta Kustbandet AB, gärna via email info@kustbandet.com. http://www.kustbandet.com
Priser finns här http://www.lidingobredband.se/Service/Internet
Information/Nyheter
Månadsrapport November och December (se också övervakningsdata ifrån LB)
Under November har vi inte gjort några uppgraderingar så det enda avbrottet skedde när den elektriker som gjorde jobb åt garagesamfälligheten stängde av strömmen.
Så fort vi fick larm om att utrustning för kunderna på Grönbyvägen var nere åkte vi ut och felsökte och genom att ta köpa skarvsladdar och ta ström från en granne så blev avbrottet bara ca 50 minuter istället för de 4 timmar som elen var borta.
Vår huvudswitch RUDSW01 påverkades inte alls (det är denna som övervakas via Extern övervakning) då den har en egen batteribackup som håller längre än batteribackupen till de 3 switcharna som kunderna sitter anslutna i.
Avbrott på Wi-fi som rapporterats in är inte något fel på vår Internet tjänst utan ett fel hos kunden i dess egna nätverk. Vi hjälper gärna kunderna att bygga robusta trådlösa nät hemma mot sedvanlig ersättning för konsulttimmar. Kunder som önskar hjälp med detta är välkomna att maila en förfrågan till support@kustbandet.com.
//Michael
- - - - - - o - - - - - -
Under hösten 2020 har vi haft problem med störningar och avbrott på anslutningen till internet. I samband med årsmötet gjordes en enkät som visade att av 52 svarande hade 39 upplevt störningar/avbrott. I följande diskussioner med Lidingö Bredband framkom att man hade haft ett antal avbrott, 7 under september och 2 under oktober månad. Skälen till till avbrotten var dels att en hårdvara hos en av LB´s leverantörer inte fungerade, dels problem med strömförsörjningen i teknikboden. LB har nu investerat i ny utrustning för att dessa avbrott inte skall ske.
För att få bättre kontroll över internetanslutningen har vi infört ett sätt att rapportera störningar till styrelsen, med kopia till LB, via denna hemsida. Detta för att kunna jämföra avbrott i teknikboden med de avbrott vi upplever och därmed, i samarbete med LB, kunna identifiera orsakerna. Vi kommer också att få en månatlig rapport ifrån LB, som vi lägger ut på denna sida.
//Styrelsen
Rapportera avbrott på internet här!